مشهد| گلایه مخاطبان از حضور کوتاه مدت عوامل شعلهور در پردیس گلشن
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۸۱۱۶۱
مخاطبان پردیس سینمایی گلشن از حضور کوتاه مدت شب گذشته عوامل فیلم شعله ور در این سینما گلایه دارند و البته کارگردان فیلم نیز پاسخ خود را در این زمینه دارد. ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰ استانها خراسان رضوی نظرات
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، در حالی که خبر حضور عوامل فیلم سینمایی «شعلهور» از دو روز پیش در رسانههای استان خراسان رضوی منتشر شده بود و علاقهمندان به سینما مشغول خریداری بلیتهای این رویداد در سه سینمای مهم مشهد بودند، امین حیایی، دارا حیائی و حمید نعمتاله کارگردان این فیلم روز چهارشنبه 31 مرداد وارد مشهد شدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مراسم استقبال از این چهرههای سینمایی از پردیس سینمایی اطلس مشهد آغاز شد. براساس جدول منتشر شده مبنی بر حضور عوامل این فیلم در اکرانهای مردمی، بعد از پردیس سینمایی اطلس در ساعت 21:15 نوبت به سینما هویزه و سرانجام در ساعت 22:00 به پردیس سینمایی گلشن میرسید که برنامه تغییر یافت و حضور عوامل این فیلم در پردیس سینمایی هویزه مشهد به امروز موکول شد.
شب گذشته میهمانان اکران مردمی فیلم «شعلهور» بعد از پردیس سینمایی اطلس، به سینما گلشن آمده و با استقبال زیاد مردم روبهرو شدند اما تنها دقایقی بعد از حضور در این پردیس سینمایی و در حالی که مردم مشتاق گرفتن عکس یادگاری با بازیگران و کارگردان اثر بودند، امین حیائی بعد از حضور کوتاه و چند کلامی صحبت در نزد مخاطبان سالن فردوسی سینما گلشن را ترک کرد و دقیقهای بعد در مقابل چشمان حیرتزده مخاطبان که منتظر دیدار با این بازیگران بودند، پردیس سینمایی گلشن را ترک کردند.
نارضایتی کسانی که برای اکران مردمی بلیت تهیه کرده بودند و منتظر گرفتن عکس با امین حیائی، دارا حیائی و حمید نعمتاله بودند، دقیقهای بعد از خروج آنها از سینما آغاز شد.
یکی از حاضران در این رویداد گفت: ما برای تماشای فیلم با بازیگران به سینما آمده بودیم و معمولا در اکرانهای مردمی وقتی برای گرفتن عکس یادگاری برای بازیگران اختصاص میدهند که متأسفانه در پردیس گلشن هیچ وقتی برای حتی یک عکس یادگاری گرفتن هم وجود نداشت.
یکی دیگر از حاضران نوجوان در این برنامه گفت: دوست داشتم میشد با امین حیایی یک عکس یادگاری بگیرم و برای همین از دو ساعت زودتر به سینما آمده بودم اما نمیدانم چطور شد که حتی نتوانستیم در میان بادیگاردهایی که او را همراهی میکردند چهرهاش را به خوبی ببینیم.
این نوجوان هوادار سینما افزود: حتی به چند دوست و آشنای خودم هم گفته بودم که میتوانند امشب در این برنامه باشند و با بازیگران فیلم دیدار داشته باشند که متأسفانه در مقابل آنها خجالتزده شدم.
یکی دیگر از حاضران در اکران مردمی این فیلم تأکید کرد: در اکرانهای مردمی گذشته از دیدار چهره به چهره که برای همه علاقهمندان به سینما مهم است، دقیقهای صحبت کردن بازیگران و کارگردان در جمع مردم و شوخی و خنده با آنها خیلی برای مردم جذاب است که متأسفانه زمان حضور آنها در پردیس سینمایی گلشن آنقدر کم بود که حتی وقتی برای امین حیایی نبود تا بتواند چند کلامی صحبت کند و خانمی که نمیدانم مدیر برنامه بود یا هماهنگ کننده؛ میکروفون را از عوامل فیلم گرفت و اعلام کرد که باید سینما را ترک کنند. این به نظرم اصلا محترمانه و در شأن مردم مشتاق و هوادار چهرههای سینمایی نبود.
یک جوان حاضر در این برنامه نیز ادامه داد: تقریبا نفهمیدیم که امین حیائی کی آمد و کی رفت. حتی تا خودمان را به سالن رساندیم که حرفهایش را بشنویم او از سالن خارج شد. عدهای دنبال او میرفتند تا همین طور که از سینما خارج میشود با او عکس بگیرند و من فقط در حالی که از پلهبرقی سینما پایین میرفت و برای مردم دست تکان میداد او را دیدم.
گلایه مدیر پردیس گلشن
در این باره فرزین جیرانی مدیر پردیس سینمایی گلشن اما تصریح کرد: من این اشکال را از آقای حیایی و نعمت اله نمیبینم و ایجاد این اتفاق ناخوشایند را بیشتر از کسانی میدانم که در نقش مدیریت برنامههای سینمایی ظاهر میشوند در حالی که درکی از فعالیتهای فرهنگی و هنری ندارند و نمیدانند که هنرمندان ما با حمایت همین مردم به جایگاه خود رسیدهاند.
وی افزود: از سوی دیگر ناراحتم که مدیر یک برنامه اجازه ندهد بازیگران وقتی را برای مردم بگذارند و در میان آنها باشند. ما در پردیس سینمایی گلشن چهرههای زیادی داشتیم که با حوصله و از سر فرصت در کنار مردم بودند و با آنها عکس گرفتند، پژمان جمشیدی، فاطمه گودرزی، سام درخشانی، الناز حبیبی، فریبا کوثری، ستاره اسکندری و خیلیهای دیگر تاکنون میهمان ما بودند و ما در هیچ کدام از این برنامهها با این مشکل مواجه نشدیم که بازیگران به سرعت سینما را ترک کنند و حتی وقتی برای عکس گرفتن نماند.
جیرانی تأکید کرد: من کاملا آگاهم که امین حیائی به عنوان ستاره سینمای ایران و حمید نعمتاله به عنوان کارگردانی که از فیلمهایش میتوان فهمید تا چه اندازه به مردم و جامعه نزدیک است، بخواهند حتی ذرهای موجب ناراحتی این مردم شوند. این جریان به طور مستقیم به دلیل مدیریت برنامههای این گروه بود که متأسفانه محترمانه عمل نکرد و با خارج کردن بازیگران از سالن سینما جریان برنامه را مختل و عموم مردم حاضر در سالن را ناراضی کرد.
جوابیه کارگردان شعلهور
اما حمید نعمت الله در پاسخ به این مطالب و انتقادات اظهار داشت: همه این مواردی که اعلام میکنند جوسازی است. ما طبق قراری که داشتیم با اشتیاق و علاقه در خدمت مردم بودیم.
وی افزود: من در مورد این حواشی حرف نمیزنم، بنده و بازیگرم آقای امین حیایی برای تبلیغ فیلم به مشهد آمدیم و تا همین لحظه با علاقه و اشتیاق در مشهد حضور داریم، کار ما همین است و برای همین هم آمدیم.
نعمتالله خاطرنشان کرد: برای ما فرقی نمیکند در کدام سینما تبلیغات فیلممان را بکنیم، من حتی اسم سینماهای مشهد را نمیدانم، مدیریتی برای برنامههای ما وجود دارد که کار به عهده ایشان بوده است.
کارگردان فیلم شعلهور تاکید کرد: آقای حیایی امروز بلیت برگشت به تهران را داشتند، اما برای اینکه سوءتفاهمی پیش نیاید، ماندند که در برنامه پردیس هویزه حضور داشته باشند.
شیوا حافظی مدیر برنامههای تبلیغات فیلم شعلهور نیز در این زمینه اظهار داشت: در برنامه اکران مردمی فیلم سینمایی شلعهور در مشهد، پردیس سینمایی گلشن در برنامه ما نبود. ما فقط برنامه حضور در پردیس سینمایی اطلس و بعد سینما هویزه را داشتیم.
وی افزود: بعدازظهر دیروز که به مشهد رسیدیم، در فرودگاه مدیران گلشن با ما تماس گرفتند و قرار شد ما در مورد این حضور تصمیمگیری کنیم. در برنامه آقای امین حیایی هم به هیچ عنوان حضور در پردیس سینمایی گلشن نبود.
حافظی در ادامه گفت: بعد از اینکه برنامه ما در سینما اطلس تمام شد، آقای حیایی با اینکه خسته بودند به احترام مخاطبان سینما گلشن که بلیت خریده بودند، آمدند. البته در پردیس سینمایی گلشن به جای اینکه عوامل فیلم را با آسانسور ببرند، با پله برقی 6 طبقه رفتیم، که این کار خیلی اشتباه است.
انتهای پیام/ش
R41347/P1377/S6,1188/CT7منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۸۱۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد
فیلم «آپاراتچی» مصداقی از پرداختن به سینمای مردمی است که در چهلودومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند؛ از مهمترین ویژگیهای این فیلم روایتی است که فضای خارج از پایتخت ارائه میشود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، «من فقط یک فیلمسازم و تمام زندگیام سینماست. سینما شغل من نیست، عشق منه.» اینها سخنان جلیل رشیدی است، شخصیت اول فیلم آپاراتچی، که برگرفته از شخصیت جلیل طائفی، یک عاشق سینما در دهه ۶۰ است؛ جلیل اگر چه شغلش نقاشی است، اما عشقش فیلمسازی است و حاضر است سختیهایش را هم به جان بخرد؛ فیلم آپاراتچی روایتگر دلبستگیهای یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما است که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است؛ به طور کلی در این فیلم با یک اثر درباره سینما و برای سینما روبهرو هستیم.
مسئله آپاراتچی مسئله سینما، مسئله بقا یا از میان رفتن سینما است، مسئله فیلم آپاراتچی به ظاهر محدود به یک دوره زمانی خاص و در عمل مربوط به همیشه تاریخ در این مرز پرگهر است و بر این اساس علی طاهرفر کارگردان فیلم آپاراتچی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دو رویکرد اساسی در درونمایه فیلم آپاراتچی وجود دارد، اظهار میکند: رویکرد اول فیلم آپاراتچی هنر مردمی است و رویکرد دوم آن روایت دهه ۶۰، زیست و فرهنگ مردم تبریز در این دهه است که میتوان گفت در دل همین هنر مردمی ادای دین به سینما نیز موضوعی نهفته است.
وی ادامه میدهد: موقعیت فیلم در ادای دین به سینما جزو موقعیتهای نمایشی است که بیشتر کارگردانان دوست دارند در آن یک تجربه داشته باشند چراکه یک عمر پشت دوربین به تجربه نشستند و میخواهند همین تجربیات را جلوی دوربین ببرند.
کارگردان فیلم آپاراتچی با اشاره به اینکه همانند کشورهای دیگر نمایندگان زیادی برای فیلم در سینما ایران داریم و این موضوع یک دغدغه فرهنگی برای سینماگران محسوب میشود، تصریح میکند: گاهی اوقات در دل فیلمها بسیاری از حقایق سینما ظهور و بروز پیدا میکند، به طوری که گاهی لحظات شیرینی را رقم میزند و گاهی نیز حقایق تلخی در آن هست که نکات گفته نشده سینما را بیان میکند؛ در همین راستا این اتفاقات دست به دست هم دادند که من با رغبت به سمت آپاراتچی بیایم.
در «آپاراتچی»، تلاش برای ارائه هنر مردمی بودوی با اشاره به موضوع ادای دین به سینما میافزاید: وقتی که با یک موضوع خاص مواجه هستیم مخاطبان آن خاص خواهند بود و عام نیستند در همین راستا تلاش کردیم هنر مردمی را ارائه دهیم که مخاطب عام داشته باشد.
طاهرفر میگوید: دغدغه ما این بود که فیلمی با شاخصهها و مولفههایی را تولید کنیم که مخاطب عام را جذب کند تا افراد علاوه بر اینکه لحظات شاد، مفرح، شیرین و گاهی کمدی را مشاهده میکنند، هنگام خروج از سینما یک ارزش افزوده فرهنگی نیز به همراه داشته باشند چراکه مخاطب در سبد فرهنگی خود یک فیلمی را انتخاب و هزینه اقتصادی کرده است در همین راستا حق دارد هنگام خروج از سینما حداقل از نظر مضمونی یک تعالی را در خود احساس کند.
وی در خصوص برخوردهای مردمی نسبت به فیلم نیز اظهار میکند: هنگامی که در عرصهی غوغا سالاری فیلمهای کمدی و گیشه پسند قدم میگذارید کار دشوار میشود اما به لطف خدا در هر کدام از مولفههایی که بیان شد بازخوردهایی با تراز بالا و پایین از سوی مخاطبین دریافت کردیم که این بازخوردهای خوب انگیزه مضاعفی را برای ادامه دادن در این مسیر به ما داده است.
کارگردان فیلم آپاراتچی با بیان اینکه امیدوارم روزگاری به این نتیجه نرسیم که باید در بستر طنز چیزی را تعریف کنیم تا مخاطب به سینما بیاید، ادامه میدهد: ما باید در لایههای بیرونی، درونی، فرامتن و زیر متن یک مفهومی را بگنجانیم تا مردم به بهانه کمدی بودن فیلم بیایند و آن مورد را نیز دریافت کنند؛ از این رو امیدوارم روزی فرا برسد که ما در حوزه فیلمهای غیر کمدی به جایگاهی برسیم که فیلم ما جزو انتخاب اول تماشاچیها باشد.
وی تصریح میکند: طی سالهای اخیر اتفاقاتی رخ داده که سلیقه مخاطبین را بر مدار برخی کارهای ناصواب فرهنگی بناگذاری کردیم و این اتفاقی نامبارک و راه انحطاط سینمایی ما است، از این رو باید توجه داشت که معمولاً وقتی چنین اتفاقی میافتد هم سرمایهگذاران و هم تهیه کنندگان و به تبع آن در یک دراز مدت یا میان مدت کارگردانان و نویسندگان نیز به آن سمت خواهند رفت و صرفاً بر مبنای رسالت خود عمل نمیکنند؛ در همین راستا امیدوارم روز فرا برسد که با حمایت سازمان سینمایی و جریان سینمایی کشور شاهده آفرینش آثاری بهتر باشیم.
تنوع ژانرهای جشنواره فجر، از مهمترین نکات آن بودطاهرفر میافزاید: جشنواره فیلم فجر امسال از همان انتخاب فیلمها برای بخش نگاه نو و سیمرغ، طبقه بندی که اتفاق افتاد و جواب نهایی که برگزار کنندگان آن مبنی بر تکمیل جدول فیلمها دادند که در وسط جشنواره نیز خیلی از منتقدین و کارشناسان عنوان کردند که عدالت سینمایی رعایت نشده، با فراز و نشیب زیادی همراه بود؛ در همین راستا باید گفت که حواشی جشنواره زیاد بود اما مهمترین حسن آن وجود تنوع موضوعی قابل قبول سینمای اجتماعی، کمدی، سیاسی، ورزشی و حتی کودک و نوجوان بود.
وی با بیان اینکه ما گاهی اوقات مصلحت را فدای حقیقت میکنیم، میگوید: بسیاری از فیلمسازان دیگری بودند که باید در بخش سودای سیمرغ حضور پیدا میکردند، همه عواملشان به چالش کشیده میشدند و یک رقابت پایا پای میداشتند اما این اتفاق نیفتاد؛ از این رو یقین دارم که سال بعد سازمان سینمایی یک تدبیری برای این موضوع خواهد داشت.
کارگردان فیلم آپاراتچی اظهار میکند: باید اعتراف کنم لطف خدا و شهدا بود که در اولین حضور و اولین فیلمم در بخش مسابقه رفتیم و سیمرغ نیز گرفتیم؛ همچنین خیلی خوشحالم که فیلمی با موضوع دهه ۶۰، جنگ، ترور، شهادت، نماز جمعه و هنر مردمی ساختیم.
وی با بیان اینکه دیوار بزرگ و حائلی که برای تولید فیلم میان شهرستان و پایتخت بود در حال کوتاه شدن است، ادامه میدهد: اتفاق بدی است که فیلمسازان شهرستانی بعد از یک، دو و حتی سه دهه بعد فضا برایشان فراهم شود تا فیلم بسازند، چراکه این باعث میشود خیلی از انرژیها، پتانسیلها و استعدادهایی که در شهرستانها داریم رو به نابودی برود و گاهی نیز فنا میشوند؛ به طوری که شخص یا مسیر خود را عوض میکند و قلم و دوربین را زمین میگذارند یا امیدی به این سینما نخواهد داشت.
طاهرفر تصریح میکند: با رویکردهای امسال جشنواره فیلم فجر به آینده امیدوار شدم و امیدوارم که سازمان سینمایی سوره، فارابی و سازمان سینمایی در ادامه نیز اتفاقات خوبی را رقم بزنند.
تصویر، هنری اثرگذار استعلیرضا استادی بازیگر فیلم آپاراتچی نیز در گفتوگو با ایمنا با بیان اینکه از حضور خود در خانواده فیلم آپاراتچی خرسند هستم، اظهار میکند: هر هنرمندی دغدغه این را دارد که متفاوتتر از قبل باشد، در همین راستا این پروژه برای من یکی از بارزترین موارد بود و زمانی که کار پیشنهاد شد، کلیت فیلم را خواندم و با توجه به اینکه فیلمی روایی و روایتگر بخشی از هنر سینما بود با افتخار نقش پیشنهاد شده را قبول کردم.
وی ادامه میدهد: در بازخوردها بیان شد که آپاراتچی فیلم کمدی شریفی است که میشود آن را با خانواده دید، نمیگویم فیلمهای دیگر خالی از شرافت بوده اما این فیلم با توجه به تحقیق و پژوهشی که آقای طاهرفر انجام دادند در این زمینه به طبع خود را نشان داده است چرا که وقتی یک کار خروجی یک تفکر و پژوهش باشد و درست چیده شود خروجی آن استقبال خوب مردم خواهد بود؛ از این رو فیلم خوب اقبال شده و نشان میدهد که فیلمساز توانسته کار خود را به درستی انجام دهد.
بازیگر فیلم آپاراتچی تصریح میکند: جشنواره چکیده و نتیجه کارهای تولید شده یک الی دو ساله هنرمندان است و در فیلم هنرمندان نیز میتوانیم بازخورد شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… را مشاهده کنیم.
وی افزود: هویت یک ملت در آثار هنریشان دیده میشود به همین خاطر من تمام کارهای تولید شده را خالی از این بحث نمیبینم و به مرزبندی شهرستانی و مرکزی زیاد قائل نیستم چراکه هر هنرمندی اگر کار قابل اعتنا برای تولید داشته باشد میتواند حرفی نیز برای گفتن داشته باشد؛ در همین راستا فیلم آپاراتچی هم از آن دسته کارهایی است که فیلمساز توانسته به نحو احسن کار خود را انجام دهد.
استادی میگوید: ساخت فیلمهایی همچون آپاراتچی میتواند بر فرهنگ یک کشور اثرگذار باشد چرا که اکنون یکی از هنرهای ارتباطی و تأثیرگذار، هنر تصویر است و باید بیشتر به آن اهمیت داده شود.
وی اظهار میکند: به وفور سوژههایی همچون آپاراتچی در کشور و جامعه ما اتفاق افتاده است؛ در همین راستا پرداختن به شخصیتهای هنری، قهرمانی، فرهنگی و… در قالب سینما، تلویزیون و مواردی از این دست میتواند بر افق فرهنگی و هنری کشور مؤثر باشد.
به گزارش ایمنا، آپاراتچی تازهترین روایت سینما از سینما است که میتوان آن را ادای دینی به این حوزه دانست اما آنچه این فیلم را از دیگر آثار مشابه در این زمینه متمایز میکند، پرداختن به سینمای مردمی است و تقابل آشکاری که این نوع از سینما با دو جریان تحجر و شبه روشنفکری دارد؛ فیلم سینمایی آپاراتچی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند و در این راستا باید به این نکته توجه داشت آپاراتچی سعی داشته عموم مردم را به فیلم جذب کند و در این مسیر به موفقیت نیز دست یافته است.
کد خبر 748562